امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |   Friday, 19 April , 2024    15:34

جشن «سده»  خجسته باد

Loading

«جشن سده»، امسال برابر با ۱۴۰۲ یا ۷۰۴۵ آریایی با همکاری تاجیکستان ثبت جهانی شده است درواقع شب چله دوم است اما دردمندانه همچنان در خموشی و تاریکی است آتش سده نمی تواند دل تاریک مردم ایران را همجون دل نیاکان اهورایی ما فروزان نماید

Iranian Zoroastrian dancing round a fire during celebration of “Sade-h” in Tehran. This is a traditional celebration for Zoroastrians every year in Jan30 becuse in this day Fire was discovered by Iranian people tens of thousands years ago.Sunday Jan 30,2000 (AP Photo/Hasan Sarbakhshian)

اجرای جشن در شهرهی کرمان یزد تهران با نیایش و آتش‌افروزی، در استان‌های یزد و کرمان برگزار می‌شود. هرچند در شکل برگزاری آن در این دو استان تصمیم‌های متفاوتی گرفته شده است.

جشن سده یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین جشن‌های زرتشتیان است که هر سال در بهمن ماه برگزار می‌شود، که البته در دو سال گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، به صورت محدود و حتی مجازی برگزار شد.  

«سده» جشن نور و آتش است که زرتشتیان هر سال از اوایل بهمن ماه برای این جشن خود را آماده می‌کنند، در واقع این جشن به نوعی نمایانگر همدلی و همکاری مردم است.

شامگاه دهم بهمن ماه تاریخ برگزاری این جشن باستانی است که دو استان کرمان و یزد به دلیل تمرکز جمعیت زرتشتیان ساکن، پایگاه اصلی برگزاری این آیین هستند.

جشن سده

سیروس نیکبخت – رییس انجمن زرتشتیان استان کرمان – درباره شیوه برگزاری جشن امسال «سده» در این استان، به ایسنا گفت: در استان کرمان جشن «سده» به صورت «عمومی» و «همگانی» برگزار می‌شود. البته مراسم نیایش در سالن و با حضور مهمانان محدودی برگزار می‌شود و مردم در محوطه و پشت نرده‌ها می‌توانند آتش‌افروزی این جشن را شاهد باشند. ضمن این‌که برای برگزاری این جشن همکاری‌های لازم با ما انجام شده است و مشکلی از این بابت نداریم.  

این در حالی است که احمد آخوندی ابراهیم‌آبادی ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد ـ با بیان این‌که جشن سده در استان یزد به صورت «خصوصی» و «فقط بین جامعه زرتشتیان» برگزار می‌شود، به ایسنا گفت: همکاری‌های لازم در شورای تامین استان برای برگزاری این جشن انجام شده است و دهم بهمن‌ماه برگزار خواهد شد، اما زرتشتیان استان یزد علاقه‌مند هستند که این جشن با حضور خودشان انجام شود و در سال‌های گذشته که یکی دو بار به صورت عمومی برگزار شد، اعتراض‌ زرتشتیان را موجب شد.  

آیین باستانی «سده» در سال ۱۳۹۱ در فهرست میراث معنوی ایران و در بهمن ۱۳۹۸ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت شد. همچنین برای ثبت جهانی سده پرونده آن تهیه شده و در نوبت ثبت جهانی در فهرست میراث ناملموس یونسکو قرار گرفته است.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *