امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |   Thursday, 18 April , 2024    21:48

آب خلیج فارس سال ۱۴۰۴ به مشهد می‌رسد

Loading

مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن خراسان رضوی گفت: طبق برنامه زمان‌بندی کلان طرح خط انتقال آب خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود در صورت تأمین اعتبار، پایان سال ۱۴۰۴ آب به خراسان رضوی برسد.

با انتقال آب دریای مکران (عمان) و دریای پارس به خراسان ایران میتواند به افغانستان و آسیای میانه آب صادر کند

مشکل کمبود آب در حوزه آب شرب و صنایع روز به روز برای استان‌های مختلف در سطح کشور به یک دشواری تبدیل می‌شود. برخی از متخصصین اعلام می‌کنند که جنگ‌های آینده بر سر آب در جهان شکل خواهد گرفت و کشورهای مختلف در حال برنامه‌ریزی از تمامی سیستم‌های ممکن برای تأمین آب برای سرب و صنایع خود هستند.

مهدی جهان‌طلب، معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز چند روز قبل طی سفری به شهرستان گناباد جهت بررسی مشکلات آب شرب شهر روشناوند اعلام کرد: ۳۶ شهر و ۴۰۰ روستا در سطح استان خراسان رضوی با تنش‌های آبی روبه‌رو هستند.

امروز تأمین آب به دغدغه مسئولین تبدیل شده است و کاهش سفره‌های آب زیرزمینی طی سال‌های اخیر و افزایش مصرف باعث شده است شاهد کمبود و کاهش فشار آب در برخی شهرها و روستاها باشیم.

محمد صفایی، نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی گفت: باتوجه به مشکلات آب برای شهرهای جنوبی استان خراسان رضوی پیگیری‌هایی جهت دریافت انشعاب از خط انتقال آب خلیج فارس صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برای رفع مشکلات آب در شهرستان گناباد نیز پروژه باروری ابرها در دست اقدام است که ژنراتور در بخش کاخک این شهرستان نصب خواهد شد.

مسئولین انتظار دارند با انجام پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان که طی چهار خط اجرایی در حال انجام است، کمبود آب بخش‌های صنعت و خدمات مرکز و شرق کشور مرتفع شود.

طرح انتقال آب از دریای عمان جزو طرح‌های کلان تعریف‌شده برای تأمین بخشی از کسری آب در شرق کشور است که از آبان سال ۱۴۰۰ آغاز شد و طبق تفاهم‌نامه‌های منعقدشده، آب انتقالی به استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی در بخش صنعت به مصرف خواهد رسید.

سال ۱۴۰۴ آب به خراسان می‌رسد

در همین راستا محمدحسن اسدی، مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ابراز کرد: اجرای پروژه خط انتقال آب تاکنون ۷.۶ درصد بوده و همچنین اعتبارات مورد نیاز سال جاری معادل ۳۰۴ هزار میلیارد ریال است.

وی در خصوص واگذاری انشعابات در مسیر خط انتقال این لوله بیان کرد: در زمان حاضر مسیرسازی انشعاب اول به‌سمت معادن سنگان در دست اجرا می‌باشد و سایر انشعابات متناسب با تقاضای بخش‌های متقاضی آب در دستور کار است.

مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن خاطرنشان کرد: لوله‌گذاری از چابهار شروع شده است و به‌تدریج به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی می‌رسد بنابراین مسیرسازی در استان خراسان رضوی در دو جبهه فعال، در دست انجام است.

اسدی با اشاره به این که خط انتقال آب، کمبود آب را در حوزه‌های صنایع ، معادن و شرب استان‌های تحت پوشش تأمین می‌کند عنوان کرد: طبق برنامه زمان‌بندی کلان طرح پیش‌بینی می‌شود در صورت تأمین اعتبار، در پایان سال ۱۴۰۴ آب به خراسان رضوی برسد.

کمبود آب و خشکسالی از جمله اتفاقاتی است که باعث شده محققان به‌دنبال روش‌هایی برای رفع آنها باشند. یکی از این راهکارها که برای رفع این مشکلات مورد توجه قرار گرفت بارورسازی ابرها بود. محققان تاکنون تلاش‌های بسیاری در این راه انجام داده‌اند، در ایران نیز افراد زیادی در فکر استفاده از بارور کردن ابرها برای رفع مشکلات بی‌آبی بوده‌اند.

۶۰ نقطه برای باروری ابرها شناسایی شده است

محمود ارجمند، مدیر مطالعات پایه منابع آب استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: سال گذشته یک نامه از وزارت نیرو که مصوبه جلسه استانداران بود به اداره‌کل منابع آب در خصوص باروری ابرها رسید.

وی افزود: مکاتبات لازم در خصوص این مصوبه انجام شد و ۶۰ نقطه به‌عنوان پایلوت در سطح استان انتخاب شد که دو مورد در گناباد بود.

مدیر مطالعات پایه منابع آب استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این پروژه پیشرفت فیزیکی در استان نداشته است و در صورت تأمین ژنراتور و هزینه‌های جانبی این پروژه آغاز خواهد شد.

رفع تنش و بحران آبی تنها با بهره‌گیری و مشارکت همه بخشها امکان‌پذیر است، تأمین آب شرب محور اصلی توسعه بخشهای مختلف استان خراسان رضوی است و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که بتوان از ظرفیت بین‌بخشی برای رفع مشکل نقاط گوناگون بهره گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *