امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |   Friday, 19 April , 2024    09:56

ایران طالبان را به رسمیت نمی شناسد

Loading

 

طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است/ مسأله حقابه با بیانیه سیاسی حل نمی‌شود 

امیرعبداللهیان در مرود چالش‌های منطقه‌ای تشریح کرد: در حوزه سیاست خارجی ما در منطقه همچنان با چالش‌های مختلفی مواجه هستیم، به موازات فروکش کردن جنگ در یمن در سودان جنگ آغاز شد؛ افغانستان همچنان یک موضوع مهم در منطقه و جهان است، از اینکه دولت فراگیر در افغانستان تشکیل نشده است، ناخرسند هستیم، به صراحت به هیأت حاکمه فعلی افغانستان گوشزد کردیم که ما هیأت حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نشناخته‌ایم و به صراحت گفته‌ایم که شرط آن تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان است، طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است، نه همه آن.

وی گفت: ما از محروم کردن زنان و دختران از تحصیل در افغانستان به شدت ناخرسندیم و این رفتار را رفتاری برخلاف تعالیم پیامبر نور و رحمت می‌دانیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما در موضوع حقابه جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگوهایی را با افغانستان داریم و معتقدیم قرارداد ۱۳۵۱ به دقت در مسیر حقوقی خود باید مورد توجه قرار گیرد، به مقامات حاکم بر افغانستان به صراحت گفته‌ایم که حل مشکل حقابه از طریق بیانیه سیاسی نیست، بلکه از طریق اقدام حقوقی در چارچوب عهدنامه ۱۳۵۱ است. 

امیرعبداللهیان ابراز کرد: درگیری‌های مرزی پراکنده‌ای که در ماه‌های گذشته در مرز ایران و افغانستان به وقوع پیوسته، یک عامل نگرانی است، به صراحت به حاکمان افغانستان اعلام کردیم که در کنار همسایگی با داشتن ۹۰۰ کیلومتر مرز درحالیکه ما در حوزه اقتصاد و تجارت مرزی و نواع حمایت‌ها از مردم افغانستان و تنظیم مناسبات با هییت حاکمه‌ای که آن را به لحاظ حقوقی و سیاسی به رسمیت نشناختیم، در مسیر تعامل هستیم.

وی در مورد تعامل با افغانستان گفت: راهی جز تعامل و همکاری در افغانستان وجود ندارد، امیدواریم مشکلاتی که در افغانستان هم برای مردم آن و هم برای حاکمان فعلی ایجاد شده، از مسیر گفت‌وگو، همکاری و توجه به واقعیات‌ها در چارچوب نگاه به قوانین و شرعیات اسلام و نگاه به تعالیم پیامبر اسلام(ص) در مسیر درست خود مورد توجه قرار گیرد.

وزیر امور خارجه در پایان تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم خاطره تلخ مزار شریف تکرار شود، بلکه می‌خواهیم به روند صلح و امنیت و توسعه افغانستان کمک کنیم و انتظار متقابلی از حاکمان افغانستان داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *