امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |   Saturday, 27 April , 2024    10:23

پهپاد جدید ایران مخصوص جنگ اوکراین

Loading

یک منبع امنیتی در گفتگو با بکه خبری” اسکای” انگلیس مدعی شده است که ایران یک پهپاد تهاجمی- شناسایی جدید برای جنگ روسیه در اوکراین ساخته است و به نظر می رسد به زودی موشک های بالستیک نیز در اختیار مسکو قرار خواهد داد.

اسکای نیوز مدعی شده: ایران پهپاد جدید شاهد-۱۰۷ را برای استفاده روسیه در جنگ اوکراین طراحی کرده است.

بنابراین گزارش: شاهد-۱۰۷ به عنوان یک پهپاد “انفجاری و شناسایی” توصیف شده که احتمالا مجهز به فناوری برای جستجوی اهداف با ارزش میدان نبرد مانند سیستم های راکت چند پرتابه انگلیسی و آمریکایی است که توسط نیروهای اوکراینی استفاده می شود.

این منبع به اسکای نیوز گفت “چند واحد” از این پهپاد ویژه طراحی شده ممکن است در معامله ای به ارزش بیش از ۲ میلیون دلار (۱.۶ میلیون پوند) به روسیه پیشنهاد شده باشد.

این منبع گفت که این نشان دهنده ” قدرت طراحی نظامی قابل توجهی است که ایران برای حمایت از روسیه در جنگ اوکراین انجام می دهد.”

طراحی پهپاد جدید ایران برای جنگ اوکراین,

اوکراین و متحدان غربی آن پیشتر تهران را متهم کرده بودند که صدها پهپاد تهاجمی انتحاری مانند شاهد-۱۳۱ و شاهد-۱۳۶ را به مسکو ارایه می دهد.

روسیه از ترکیبی از حملات پهپادی و موشکی برای نفوذ به سامانه های غربی پدافند هوایی اوکراین و حملات علیه اهداف زیرساختی و نظامی در سراسر اوکراین استفاده می کند که در روزهای اخیر تشدید شده است.

این منبع امنیتی گفت: پهپاد جدید شاهد-۱۰۷ از خانواده پهپاد شاهد-۱۰۱ با دم V شکل است.

این منبع گفت: این پهپاد با طول حدود ۲.۵ متر و طول بال های ۳ متری می تواند از وسیله نقلیه پرتاب شود و بُرد آن تا ۱۵۰۰ کیلومتر (۹۳۲ مایل) تخمین زده می شود.

گمان می رود این پهپاد جدید به یک فرستنده پخش زنده برای ارتباط زنده ویدئویی مجهز شده است. چنین قابلیت های شناسایی به این معنی است که این پهپاد می تواند برای شناسایی اهداف در خط مقدم اوکراین به منظور اصابت دقیق سایر پهپادها یا سامانه های تسلیحاتی روسیه به آن اهداف مورد استفاده قرار گیرد.

این منبع امنیتی مدعی شد که نیروهای امنیتی ایران آزمایشی را با روس ها در یک پایگاه هوایی در مرکز ایران انجام دادند که شامل پهپادهای شاهد-۱۰۷ و شاهد-۱۳۶ بود.

وزارت دفاع روسیه و وزارت خارجه ایران هنوز به این درخواست برای اظهار نظر به ادعای اسکای نیوز پاسخ نداده اند.

یک منبع اوکراینی هم گفت که ادعای ساخت نوع جدیدی از پهپاد “احتمالا درست است.”

این منبع گفت: ما نگرانی های زیادی در مورد عرضه احتمالی انواع پهپادهای مذکور داریم.

او افزود: “روسیه تکیه زیادی به پهپادهای ایرانی دارد و دائما آنها را به روز می کند. آنها سعی می کنند سرعت پهپادها را افزایش دهند تا نیروهای دفاعی اوکراین را مجبور به استفاده از سیستم های دفاع هوایی گران تر کنند.”

این منبع اوکراینی گفت که روسیه اکنون قادر است خود پهپاد شاهد-۱۳۶ را در تاسیساتی در منطقه تاتارستان، در ۵۰۰ مایلی شرق مسکو، مونتاژ کند.

این منبع گفت: “ظرفیت تولید آنها تا سپتامبر ۲۰۲۵ باید حدود ۴ هزار قطعه در سال باشد.”

این همکاری با تحویل موشک های بالستیک زمین به زمین ایران به روسیه – بسیار کشنده تر و سخت تر از پهپادها – قابل توجه تر می شود.

این منبع آگاه امنیتی گفت: بر اساس اطلاعات موثق به نظر می رسد ایران و روسیه قرارداد تسلیحاتی مابین خود را تمدید کرده اند و روسیه انتظار دارد به زودی سامانه های موشکی دقیق زمین به زمین را دریافت کند.

این شامل موشک هایی با بُرد بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر (۱۸۶ مایل) می شود.

اوایل این ماه به نقل از یک مقام آمریکایی در رسانه‌های آمریکایی ادعا شد که ایران در حال آماده شدن برای شروع ارایه موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه است.

ایران تاکنون موشک های بالستیک خود را به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نداده است.

با این حال، به نظر می رسد محاسبات تهران پس از انقضای تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد در اکتبر گذشته، در حال تغییر است.

این تغییر آشکار در سیاست تهران در زمانی رخ می دهد که جنگ در خاورمیانه توجه غرب را از اوکراین منحرف کرده، حتی با تشدید مجدد حمله روسیه به اوکراین طی هفته های اخیر.

این منبع اوکراینی گفت که انتقال موشک‌های ایرانی به روسیه کمک می‌کند تا ارتش روسیه حملات خود را که زمستان گذشته علیه زیرساخت‌های انرژی اوکراین آغاز شد، تکرار کند که باعث خاموشی طولانی در سراسر کشور در زمان سرمای شدید شد.

به گفته فابیان هینز، پژوهشگر بین‌المللی در اندیشکده موسسه مطالعات استراتژیک (IISS) ، موشک های بالستیک ایرانی می‌تواند شامل موشک‌های تاکتیکی کوتاه‌برد “ابابیل” یا مجموعه “فاتح” باشند که بُرد آنها بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر است.

او در این مورد به اسکای نیوز گفت: ” این موشک ها می توانند اهدافی را در سراسر خاک اوکراین با دقت بالا هدف قرار دهند.”

رهگیری موشک‌های بالستیک سخت‌تر است، بنابراین ارتش اوکراین را مجبور می‌کند تا از تعداد محدودی از موشک‌های دفاع هوایی پاتریوت ارایه‌شده توسط ایالات متحده، که بُرد محدودی دارند، استفاده کند.

هینز افزود که سامانه های پاتریوت “نمی توانند از هر نقطه در اوکراین در برابر حملات موشکی بالستیک محافظت کنند. بنابراین، روس‌ها می‌توانند از این وضعیت برای ایجاد ویرانی بسیار زیادی برای مثال در مورد زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده کنند.”

در مقابل این معامله، ایران احتمالا به دنبال پول نقد و دریافت فناوری نظامی مورد علاقه خود از روسیه خواهد بود.

A Sky News security source claims that Iran has developed a new Shahed-107 attack drone for Russia’s war against Ukraine. It also seems to be close to providing Russia with surface-to-surface missiles.

The Shahed-107 is described as an “explosive and reconnaissance” drone, possibly equipped with technology to find targets such as British and American multiple launch rocket systems used by Ukrainian forces.
The source also said that “several units” of the specially designed drone may have been offered to Russia in a deal estimated to be worth more than $2 million.According to the sources, this reflects “the significant work on force projection that Iran is doing to support Russia’s interests in Ukraine.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *