امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |   Thursday, 2 May , 2024    21:53

گلایه اقتصادی رهبر انقلاب

Loading

رهبر انقلاب، اخیراً و در بخشی از بیانات خود در دیدار با نخبگان و استعدادهای علمی کشور، به ماجرای ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور و لزوم حمایت از تولید داخلی اشاره کردند.

ایشان همچنین در نکته‌ای راهبردی پیرامون این مسئله تصریح کردند:

“وقتی جلوی واردات گرفته می‌شود، بنگاه داخلی نیز وظایفی دارد و نباید با استفاده از این موقعیت، قیمتها را افزایش، و یا کیفیت محصول را کاهش دهد.”

ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که پس از ممنوعیت واردات برندهای خارجی لوازم خانگی به ایران؛ متأسفانه شاهد افزایش قیمت این محصولات و برخی محصولات صوتی و تصویری در کشور بودیم.

محصولاتی که در داخل کشور خودمان تولید می‌شدند اما به محض اعلام ممنوعیت واردات کالاهای رقیب؛ قیمت‌های خودشان را بالاتر بردند.[۲]

رخداد و رویکردی کاملا مغایر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حکومت و مصالح کشور و مردم!

یعنی ساده‌ترین نکته‌ای که در قبال تصمیم راهبردی نظام اسلامی در حمایت از مردم و اقتصاد (ممنوعیت واردات برندهای خارجی) می‌بایست از سوی اینان رعایت می‌شد، نشد و صراحتا در قبال نجابت نظام شاهد یک اشتباه اقتصادی نابخشودنی بودیم.

دولت و مسئولان قضایی کشور در این زمینه مسئولیت‌های مستقیم و مشخصی دارند و البته می‌بایست که پیش از وقوع، فکر چنین رخدادی را نیز می‌کردند.

اما به هر روی این اتفاق روی داده و اکنون رهبری و مردم خواستار بازگشت قیمت‌ها به کانال واقعی خود هستند.

ذکر این نکته هم ضروریست که قیمت‌های گران فعلی از هیچ منطق بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کنند و اقلا در بحث لوازم خانگی و صنایع صوتی و تصویری می‌دانیم که گرانی پس از ممنوعیت واردات برندهای خارجی رخ داده است.

این گَپ قیمتی هم صرفا و فقط با نظارت کارای دولتی و قضایی بازگشت خواهد داشت و در غیر اینصورت به افزایش بیقاعده خود ادامه می‌دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *