امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |   Wednesday, 24 April , 2024    08:29

گرانی مرغ چه خبر است

Loading

اقتصاد آنلاین :

در پی کمبود عرضه و گرانی مرغ، دولت برای تنظیم بازار این کالای اساسی متوسل به واردات شده است. این در حالی است که، گزارش‌های منتشر شده حاکی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اصلی ترین کشور‌ مبدا وارداتی مرغ به کشور یعنی ترکیه است.

بعد از گوشت قرمز حالا نوبت مرغ است که بازار آن با کمبود عرضه و نوسانات شدید قیمت مواجه شود. کارشناسان دلیل کمبود عرضه و گرانی مرغ را زیان سنگین مرغداران می‌دانند که نتیجه عدم تأمین ارز نهاده‌های خوراک دام و تورم بالا در بازار مصرف است. اما، دولت به جای رفع این مشکلات متوسل به راهکار آسان واردات شده است.

در نیمه ماه جاری محمد آقامیری، رئیس سازمان دامپزشکی و سرپرست کنونی وزارت جهادکشاورزی، اعلام کرد: براساس نیاز بازار و تقاضای بخش خصوصی برای اولین بار در کشور مجوز بهداشتی واردات ۵۰ هزار تن گوشت مرغ گرم صادر شده و تاکنون بخشی از آن وارد کشور شده است.

هر چند به گفته آقامیری، کلیه پروتکل‌های بهداشتی کشور جمهوری اسلامی ایران رعایت شده اما توسل دولت به واردات در حالی است که، چندی پیش گزارش‌ها از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اصلی‌ترین مبداء واردات مرغ ایران یعنی ترکیه منتشر شده که به شدت نگرانی از احتمال ورود و شیوع این بیماری در کشور را بالا برده و تهدیدی تازه برای تنظیم بازار مرغ از طریق واردات شده است.

عراقی ها واردات مرغ را از ترکیه ممنوع کردند

چندی پیش مقامات عراقی خبر دادند، واردات طیور از ترکیه را به دلیل شیوع آنفولانزای پرندگان ممنوع کردند. طبق اعلام این مقامات بر اساس مصوبه دولت این کشور، واردات هرگونه طیور و محصولات آن از ترکیه و سایر کشور‌هایی که آنفلونزای مرغی در آن شیوع یافته، ممنوع است. این مصوبه در تاریخ ۳۱ ژانویه سال جاری صادر شده و واردات هرگونه محصول از تاریخ صدور مصوبه ممنوع است.

واردات مرغ به ایران از کدام کشور‌ها انجام می‌شود؟

طبق اعلام امین اسدی مشاور معاون وزیر جهادکشاورزی و مدیرکل روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور به اقتصاد آنلاین؛ در حال حاضر کشور‌های بلاروس و ترکیه اصلی‌ترین کشور‌های مبداء واردات مرغ به کشور محسوب می‌شوند.

آمار گمرک نیز تائید می‌کند؛ در ماه‌های اخیر مبداء اصلی واردات مرغ به ایران، کشور ترکیه و پس از آن بلاروس بوده‌ است. همچنین آمار گمرک نشان می دهد، در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ کشور‌های روسیه و برزیل دیگر مبدا‌های اصلی واردات گوشت مرغ به کشور  به شمار ‌می‌روند.

به این ترتیب، دولت در تنظیم بازار مرغ از راه واردات با چالش جدی مواجه شده، چرا که حداقل برای ماه ها یکی از مهمترین منابع تامین مرغ از طریق واردات را از دست داده و برای تنظیم بازار این کالای اساسی نیازمند تامین آن از کشورهای دورتر با هزینه بیشتر است.

One comment on “گرانی مرغ چه خبر است

  1. PerseTV گفت:

    مرغ به 90 تومن رسیده است

    0
    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *