امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |   Friday, 10 May , 2024    17:35

کپسول زیستی ایران کاووس

Loading

“کپسول زیستی ایران” با نام “کاووس” ساعاتی پیش بعد از یک دهه توقف از پایگاه امام خمینی(ره) سمنان برای انجام تست زیرمداری به فضا پرتاب شد. آخرین پرتاب کپسول زیستی ایران در سال ۱۳۹۲ صورت گرفته بود که پس از آن به‌دلیل مسائل مختلف متوقف شده بود.

به گفته حسین دلیریان سخنگوی سازمان فضایی ایران، طبق بررسی‌های انجام‌شده، سپر ضربه‌گیر کپسول زیستی موفق عمل کرده و توانسته مطابق طراحی، انرژی کپسول را هنگام رسیدن به سطح زمین به خوبی تلف کند که «از دستاوردهای مهم این پروژه به حساب می‌آید». 

به گفته وی، همچنین در حال حاضر بوردهای داده‌برداری از داخل کپسول خارج‌شده و داده‌های ذخیره‌شده کپسول هم در حال ارزیابی هستند. «از این داده‌ها در بهبود فرایند طراحی و ساخت کپسول‌های زیستی بعدی استفاده خواهد شد.»

دلیریان همچنین گفت در مأموریت این کپسول، ارسال موجود زنده تعریف نشده است اما تعدادی کیت زیستی توسط کپسول حمل شده است که «این کیت‌ها نیز با موفقیت روی زمین بازیابی شده‌اند»

این کپسول ۵۰۰ کیلوگرمی به سفارش سازمان فضایی ایران و توسط پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساخته شده و توسط پرتابگر بومی سلمان به فضا پرتاب شد. طی این پرتاب، توسعه فناوری‌های مختلف طرح اعزام به فضا شامل پرتاب، بازیابی، سامانه‌های کنترل سرعت و سپر ضربه‌گیر، طرح آیرودینامیک کپسول و چتر، سامانه‌های مربوط به کنترل و پایش شرایط زیستی و … مورد آزمایش قرار گرفت و در نهایت بعد از انجام موفقیت‌آمیز این مراحل پیشرفته، کپسول صحیح و سالم به زمین برگشت. 

 این کپسول زیستی محموله علمی، پژوهشی و فناورانه در راستای تحقق نقشه‌راه طرح «اعزام انسان به فضا» است که به منظور توسعه و اکتساب فناوری‌های مورد نیاز در این راستا، به ارتفاع ۱۳۰ کیلومتری از سطح زمین پرتاب شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *