امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |   Friday, 3 May , 2024    00:17

 در آستانه پرتاب “ناهید ۲”

Loading

ماهواره ناهید ۲ نخستین گام ایران از برنامه راهبردی دستیابی به ماهواره مخابراتی زمین آهنگ کشورمان است که مأموریت‌های آن در دو دسته مأموریت‌های اولیه و ثانویه تعریف شده است.

در مأموریت‌های اولیه تمرکز بر توسعه و تست فناوری‌های اساسی مورد نیاز مسیر راهبردی است: از جمله آزمون انتقال مداری با استفاده از پیشرانش تک‌مولفه‌ای و دستیابی به عمر عملیاتی ۲ سال، آزمون موقعیت‌یابی رادیویی مستقل از GPS با قابلیت استخراج TIE،  آزمون اعمال گشتاور وضعیت با استفاده از پیشرانش و مأموریت‌ مخابراتی از جمله ارتباط مخابراتی F&S، اندازه‌گیری تشعشعات (دزیمتری) و آزمون ارتباط هم زمان تلفنی نیز به عنوان مأموریت کاربردی و ثانویه در نظر گرفته شده‌اند.

اما ۲۹ آذر وزیر ارتباطات همراه رئیس‌جمهور به استان گرگان سفر کرده است با اشاره به پیشرفت در حوزه فضایی گفت: در دو سال اخیر ۹ پرتاب فضایی داشتیم که معادل پرتاب‌هایی است که در ۱۰ سال گذشته انجام شده است. خوشبختانه در دولت سیزدهم صنعت فضایی کشور به ریل بازگشته است و اکنون چند ماهواره در آستانه پرتاب و چند ماهواره عملیاتی داریم.

با توجه به این صحبت‌های وزیر ارتباطات و اظهارنظرهای قبلی مسئولان فضایی کشور در چند ماه اخیر مبنی بر پرتاب چندین ماهواره تا پایان سال ۱۴۰۲، به نظر می‌رسد یکی از این ماهواره‌های آماده پرتاب، ناهید ۲ باشد.

مراسم رونمایی از دو ماهواره ساخت متخصصان کشورمان  اواخر سال گذشته به مناسبت بزرگداشت روز فناوری فضایی در موزه ارتباطات با حضور مقامات کشور برگزار شد. در این مراسم از ماهواره ناهید ۲ و طلوع ۳ رونمایی شد. سری ماهواره‌های ناهید (۱ و ۲) به سفارش سازمان فضایی ایران برای مأموریت‌های مخابراتی در پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *