امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |   Friday, 10 May , 2024    09:55

کشف گروه خونی طلایی در ایران

Loading

دیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان: گروه خونی یک جوان که برای اولین‌بار خون اهدا کرده O Rh Null تشخیص داده شد. فراوانی این گروه خونی یک در ۶ میلیون است. این گروه خونی ظرفیت بالقوه زیادی برای انتقال خون دارد. گروه خونی این افراد ضمن اینکه O است نه مثبت است و نه منفی.

بازیگر معروف بالیوود هیتریک روشنHrithik Roshan هم گروه خونی اوی خنثی Rh null دارد

۳۴۲ آنتی ژن شناخته شده در غشا گلبول قرمز متعلق به ۳۵ گروه سیستم های خونی است، که سیستم Rh یا “Rhesus” با ۶۱ آنتی ژن بزرگترین است , این برای انسان ها غیرمعمول نیست، که یکی از این آنتی ژنها را از دست بدهد.

به عنوان مثال، حدود ۱۵ درصد از قفقاز ها آنتی ژن D (مهم ترین آنتی ژن Rh) را ندارند، و آنها را RhD منفی می نامند در مقابل این نوع گروه خون منفی در آسیا بسیار بسیار غیر معمول است (۰/۳ درصد) تا نیم قرن پیش دانشمندان معتقد بودند که چنین جنینی حتی نمی تواند در رحم زنده بماند، چه برسد به اینکه رشد کند و فرد بالغی شود اما در سال ۱۹۶۱، یک زن استرالیایی با گروه خونی طلایی شناخته شد

اول اینکه کمبود کامل آنتی ژن های Rh به این معنی است که می تواند هر کسی با یک نوع خون نادر در سیستم خونی Rh را قبول کند و دوم اینکه به قدری کمیاب است در صورت نیاز به چنین گروه های خونی باید مستقیم از خود افراد گروه خونی مشابه خواسته شود تا بیایند و خون اهدا کنند با این حال، به دلیل کمبود خون طلایی فقط در موارد شدید از انتقال خون استفاده می شود، زیرا تقریبا جایگزینی آن غیرممکن است اما در کل خون طلایی دارای ارزش علمی زیادی است؛ زیرا این امر می تواند به محققان کمک کند تا از اسرار نقش فیزیولوژیکی سیستم جذاب پیچیده Rh مطلع شوند.

یک مشکل بسیار بزرگ این است که آنها می توانند فقط از افرادی با خون مشابه خون دریافت کنند و این باعث می شود که زندگی خطرناک شود. اگر آنها از یک فرد مثبت که از یک آنتی ژن ۶۱ Rh مثبت استفاده کنند، آنتی بادی های آن می توانند با سلول های خونی اهدا کننده واکنش نشان دهند و موجب پاسخ سیستم ایمنی بالقوه کشنده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *