امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |   Monday, 29 April , 2024    07:17

آیا لفظ هندو تحقیر آمیز است؟

Loading

 حدودا دو سال پیش رئیس کنگره کارناتاکا در هند در یک سخنرانی ادعا کرد کلمه «هندو» ریشه فارسی دارد و تحقیرآمیز است. اظهارات او خشم بسیاری را برانگیخت و حالا روز گذشته اعلام شد دادگاه ویژه علیه او یک پرونده جنایی ثبت کرده است.

هندو فارسی

سپتامبر سال ۲۰۲۲ ساتیش جارکیهولی که در آن دوره رئیس کنگره ایالت کارناتاکا بود، در یک سخنرانی گفت: «کلمه هندو از کجا آمده است؟ برای ماست؟ نه. فارسی است که شامل کشورهایی مثل ایران، قزاقستان، عراق و ازبکستان می‌شود. چه ربطی به بهارات (هند) دارد؟ در واتساپ و ویکی‌پدیا نگاه کنید و ببینید ریشه این کلمه از کجا آمده است. اما شما هنوز از آن استفاده می‌کنید درحالی که برای شما نیست. اگر می‌دانستید معنی هندو چیست خجالت می‌کشیدید. معنی بسیار کثیفی دارد. در وبسایت‌ها هست.

شماها دین و کلمه‌ای را به ما تحمیل می‌کنید که از یک جای دیگر آمده است.» بعد از اعتراضات و واکنش‌های منفی علیه این سیاستمدار هندی، یک وکیل بر اساس یکی از قوانین آیین دادرسی کیفری از او برای این حرف‌ها شکایت کرد. حالا در پاسخ به دادخواست این وکیل یک پرونده علیه آقای نماینده در دادگاه ویژه باز شده است. اسم این آقای نماینده، جارکیهولی است. او بعد از واکنش‌های فراوان یک‌بار دیگر گفت که این حرف‌ها را از خودش نزده و به ویکی‌پدیا و منابع دیگر استناد کرده است. با توجه به این منابع، کلمه هندو از فارسی باستان آمده و در اصل به زبان سانسکریت به آن سندو گفته می‌شده است.

همچنین از کلمه هندو برای مشخص کردن افرادی که در اطراف رودخانه سند زندگی می‌کردند و فرهنگ و قومیت متمایزی داشتند استفاده می‌شده است. در قرن شانزدهم گروهی از مسلمانان و ترک‌ها این منطقه را اشغال کردند و برای اینکه خودشان را از سندوها جدا کنند، آن‌ها را هندو نامیدند.

منابع دیگری هم نوشته‌اند فردی که از طرف داریوش بزرگ، مأمور پیمودن رود سند بود، نام هندوس را در نوشته‌های خود به‌کار برده‌است. هندو در حقیقت یک نوع املای قدیمی است که امروزه بسیاری استفاده از آن را تحقیرآمیز می‌دانند. در برخی از منابع اشاره شده که در جوامع غربی برای توهین نژادی به هندی‌ها «هندو» می‌گویند؛ درست مانند کلمه «پاکی» که برای تحقیر پاکستانی‌ها استفاده می‌شود.

توهین به آیین هندو؟
با این حال افرادی که به حرف‌های این سیاستمدار معترض شده‌اند می‌گویند او به آئین هندوئیسم و دنبال‌کنندگان آن توهین کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *