امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |   Thursday, 2 May , 2024    20:50

طرح نور، گشت برگشت

Loading

بالاخره روز موعد یعنی ۲۵ فروردین‌ماه فرا رسید و بار دیگر حجاب به‌عنوان اولویت اصلی تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران در رأس امور قرار گرفت. اگر تا پیش از مرگ مهسا امینی، ون‌های گشت امنیت اخلاقی به‌طور پراکنده در پایتخت و برخی شهرهای دیگر فعال بودند، این بار رویکرد عملیاتی تفاوت کرده است؛ به‌طوری‌که در تمام سال‌هایی که گشت ارشاد در خیابان‌ها حضور داشت، همواره یک ون و یک خودروی انتظامی در نقاط ماموریت مستقر می‌شدند اما تصاویر و اخباری که روز گذشته از آغاز طرح در تهران منتشر شد، نشان‌دهنده حضور پرتعداد نیروی انتظامی با اکیپ‌های موتورسوار، ون‌های سفیدرنگ، خودروهای سواری و وانت بوده است.

البته این حضور پرتعداد با توجه به اینکه امکان درگیری یا تنش در اجرای این عملیات وجود دارد، می‌تواند یک مانور اقتدار در آغاز کار باشد و در نهایت دوباره ون‌ها به همراه یک خودروی انتظامی به ارشاد یا بازداشت مشغول شوند. در حال حاضر اجرای طرح سراسری نور مهمترین برنامه فرماندهی انتظامی هر استان است؛ به همین دلیل  اطلاعیه‌‌های متعددی از سوی فرماندهی انتظامی هر استان منتشر شده است اما گویا اجرای این طرح برای برخی از استان‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ برای نمونه فرماندهی انتظامی گیلان در اقدامی فراتر از طرح نور از «رزمایش عفاف و حجاب» خبر داده است. سردار حسین‌پور، جانشین فرمانده انتظامی این استان درباره این رزمایش گفت: «این رزمایش با همکاری سپاه و بسیج برگزار می‌شود.»

با توجه به این تصمیم این سوال جای طرح دارد که چرا در شرایط فعلی در عرصه بین‌الملل، باید یک نهاد نظامی به این موضوع ورود کند و رزمایش مشترک برگزار کند و مهمتر اینکه چرا باید تمام ظرفیت‌های موجود معطوف به مقوله حجاب شود؟ البته براساس اطلاع‌رسانی‌های صورت‌گرفته موضوع برخورد با افرادی که پوشش مناسب ندارند، تنها معطوف به خیابان‌ها و معابر شهری نیست و همچنان ناهنجاری‌ اجتماعی در حوزه حجاب در خودرو ممنوع است. براساس طرح نور، مقابله با این امر به‌خصوص در خودرو از دیروز ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ وارد فاز جدیدی شد. بدین‌ترتیب مجازات آن همچنان ۳ مرحله دارد؛ مرحله اول، پیامک تذکر، مرحله دوم، توقیف سیستمی ۱۵ روزه و مرحله سوم، توقیف یک‌هفته‌ای در پارکینگ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *