امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |   Thursday, 2 May , 2024    02:53

ماهواره نور و جهش ۷۵ کیلومتری

Loading

در اتفاقی غرور آفرین و مهم، نیروی هوافضای سپاه یک بار دیگر در حوزه فضایی خوش درخشید و روز سه شنبه ۱۷ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ برای یک پرتاب موفق فضایی دیگر، در تاریخ علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران ثبت شد. سپاه پاسداران با اقدام جدید خود، رکوردی خاص را ثبت کرد که بر اساس آن، از ۲ پرتاب فضایی دو حرکت موفق و رساندن کامل محموله به مدار زمین خلق شد و تا به اینجای کار موفقیت صد درصدی را چه در حوزه حامل و چه ماهواره ثبت کرده است.

پرتاب قبلی مربوط به ماهواره نور ۱ در تاریخ ۳ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ انجام شد. البته پیش از آن نیز یک تست زیرمداری انجام شده بود که آنهم موفق و با ثبت تصاویری از فضا، به پایان رسید. اما نکات مهم و قابل توجه این پرتاب جدید چه بود؟

در سالهای اخیر و با توسعه برنامه فضایی کشور، سایت پرتاب اصلی جمهوری اسلامی ایران که در استان سمنان قرار دارد مورد رصد تقریبا همیشگی ماهواره ها بوده و در بسیاری از موارد، قبل از هر پرتاب فضایی ما از آن، توسط شبکه های غربی اطلاع رسانی و رسانه های بیگانه زودتر از این آماده سازی خبر می دادند.

اما حالا، سپاه پاسداران با توسعه یک حامل و پرتابگر متحرک برای ماهواره جدید خود چه در پرتاب اول و چه در پرتاب اخیر، اصل مهم غافلگیری را رعایت و اثبات کرده و در زمان و مکان انتخابی خود، دست به پرتاب زده است. این مسئله، خصوصا با سنگین شدن جنگ روانی علیه برنامه فضایی ایران در سالهای اخیر یک اقدام بسیار مثبت و قابل تحسین است و طبیعتا، امکان تکرار در سایر پرتاب های کشورمان در حوزه های نظامی و غیرنظامی را نیز دارد.

نور ۲ چقدر بالاتر از نور ۱ رفت؟

در خصوص ویژگی های ماهواره نور ۲ باید گفت که این محصول جدید ایرانی موفق شده با سرعت ۷/۶ کیلومتر بر ثانیه و ۴۸۰ ثانیه پس از پرتاب، در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار بگیرد. وقتی در بحث بهبود در مقایسه با ماهواره نور ۱ صحبت کنیم باید به این مسئله اشاره شود که اولین ماهواره سپاه در مدار ۴۲۵ کیلومتری قرار گرفته و این بدین معناست که در پرتاب جدید، سپاه موفق شده است که ماهواره جدید خود را ۷۵ کیلومتر به نسبت پرتاب اول بالاتر بفرستد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *