امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |   Saturday, 27 April , 2024    09:01

با ثریا به ثریا

Loading

قرار است ایران دو ماهواره قائم ۱۰۵ و قائم ۱۲۰ را هم پرتاب کند با پرتاب قائم ۱۲۰ ایران به مدار ژئو میرسد رسما ایران به باشگاه ابرقدرتهای فضایی می پیوندد. ثریا نام عربی خوشه پروین ستاره هفت خواهران است که در برج فلکی گاو قرار دارد. خوشه ها معمولا از هم فاصله گرفته و پراکنده می شوند. خوشه ثریا ۲۵۰ میلیون سال دیگه از هم پراکنده میشود

خبرگزاری «رویترز» با انتشار این خبر نوشت: ایران با موفقیت ماهواره ثریای خود را به مدار زمین پرتاب کرد، اقدامی که احتمال می‌رود نگرانی‌های غرب درباره برنامه هسته‌ای تهران را افزایش دهد.

رویترز در ادامه اعلام کرد: این ماهواره که توسط آژانس فضایی تحقیقاتی غیرنظامی ایران در حال توسعه است، در مدار ۷۵۰ کیلومتری (۴۶۶ مایل) قرار گرفت که بالاترین مدار موفقیت‌آمیز ایران است.

خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز با پوشش این خبر اعلام کرد: ایران ماهواره ثریا را با موفقیت به مدار فرستاد. این اولین بار است که ماهواره ساخت ایران با موفقیت در مداری بالای ۵۰۰ کیلومتر قرار می‌گیرد.

این رسانه روس افزود:‌ سازمان فضایی ایران اعلام کرد که این ماهواره توسط ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فضا پرتاب شده است.

تارنمای خبری «فرانس۲۴» نیز با بازتاب خبر پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره بومی ایران، نوشت: این موضوع نگرانی غرب درباره بهبود موشک‌های تهران را تشدید کرده است.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز گزارش داد که ایران امروز (شنبه) ماهواره‌ای را با موفقیت‌ به بالاترین مدار خود پرتاب کرد.

این خبرگزاری آمریکایی در ادامه نوشت: این موضوع تنها چند روز پس از حمله هوایی ایران و پاکستان به کشورهای یکدیگر صورت می‌گیرد و همچنین این اعلامیه در حالی منتشر می‌شود که تنش‌ها در خاورمیانه به دلیل تداوم جنگ [رژیم] اسرائیل در نوار غزه گسترش یافته است.

آسوشیتدپرس در ادامه عنوان می‌کند که این پرتاب بخشی از برنامه فضایی سپاه پاسداران در کنار برنامه فضایی غیرنظامی ایران بوده است.

شبکه خبری «ای‌بی‌سی‌نیوز»، خبرگزاری فرانسه، روزنامه «واشنگتن پست»، خبرگزاری «آناتولی» ترکیه و بسیاری از رسانه‌های اروپایی و آمریکایی دیگر نیز خبر پرتاب ماهواره بومی ثریا که توانست رکورد کشورمان در پرتاب ماهواره به ارتفاع را جابه‌جا کند، بازتاب دادند.

«ماهواره ثریا» یک ماهواره ایرانی از سری ماهواره‌های تحقیقاتی ساخت پژوهشگاه فضایی ایران است که صبح امروز با «ماهواره‌بر قائم ۱۰۰» که حاصل تلاش نخبگان و دانشمندان نیروی هوافضای سپاه است، سفر خود به مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین را با موفقیت پشت‌ سر گذاشت تا یک رکورد تازه در حوزه قرارگرفتن ماهواره در ارتفاع جدید را به ثبت برساند.

در حالی که شبکه‌های جاسوسی و سامانه‌های مختلف نظارت ماهواره‌ای کشورهای غربی مشغول رصد مداوم برنامه های موشکی و فضایی کشورمان هستند، نیروی هوافضای سپاه پاسداران موفق شد در ساعات ابتدایی روز شنبه ۳۰ دی ماه، ماهواره‌ «ثریا» را به کمک ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» به مدار ۷۵۰ کیلومتری پرتاب کند؛ بدون آنکه از این پرتاب و برنامه جدید فضایی کشورمان، نشانه یا خبری به دست دشمنان رسیده باشد. ضمن آنکه این اولین بار است که ماهواره‌برهای ایرانی به این مدار دست پیدا می کنند و به همین خاطر، با پرتاب اخیر رکورد پرتاب فضایی کشورمان شکسته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *