امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |   Saturday, 27 April , 2024    15:59

نخستین پرتاب خورشیدآهنگ ایران

Loading

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: سال آینده اولین پرتاب خورشیدآهنگ از پایگاه چابهار انجام می‌شود. ماهواره‌های ظفر۲ و ناهید۲ سال آینده پرتاب می‌شود که ظفر۲ یک ماهواره سنجشی و ناهید۲ یک ماهواره مخابراتی است.

حسن سالاریه در مراسم روز ملی فناوری فضایی در محل پژوهشگاه فضایی ایران که با حضور رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات و مقامات لشکری و کشوری برگزار شد اظهار کرد: ما اخیراً دو پرتاب موفق داشتیم که اولی پرتاب ماهواره ثریا با ماهواره قائم۱۰۰ بود که در مدار قرار گرفت، ماهواره بعدی مهتا بود که همراه با دو ماهواره کیهان و هاتف در مدار زمین تزریق شد.

وی افزود: اگر بخواهم عملکرد یک‌ساله صنعت فضایی ایران را به‌صورت تیتروار بگویم، ما در بهمن ۱۴۰۱ رونمایی از نمونه کیفی ماهواره ناهید۲ را داشتیم که امسال نمونه پروازی آن ارایه شد، ماهواره طلوع۳ نیز از دستاوردهای سازمان فضایی است.

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: در اردیبهشت ۱۴۰۲ تجهیز آزمایشگاه‌ها تا کلاس ۵۰۰ کیلوگرم و در خرداد ۱۴۰۲ نیز ابلاغ قراردادهای ماهواره‌های ناهید۳ و پارس۳ انجام شد، در ادامه انعقاد قرارداد خرید تضمینی تصاویر ماهواره‌ای صورت گرفت که باعث رونق بخش خصوصی خواهد شد.

سالاریه گفت: ایران در شهریور ۱۴۰۲ قرارداد طراحی منظومه باریک‌باند پروژه شهید سلیمانی را شاهد بود و حجم قراردادها در صنعت فضایی ایران در سال جاری در بخش خصوصی بیشتر از قراردادهای ۱۰ سال گذشته است، البته حجم قراردادهای سازمان فضایی ایران با دانشگاه‌ها ۱۰ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: ایران در مهر ۱۴۰۲ ماهواره نور۳ را توسط ماهواره‌بر قاصد به فضا پرتاب کرد که عمده این ماهواره توسط بخش خصوصی تولید شده است. ما در همین ماه پیشرفت پایگاه فضایی چابهار را داشتیم که در فاز اول بیش از ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و اجرای عملیات عمرانی فاز اول پد پرتاب آغاز شده است و اولین پرتاب خورشیدآهنگ سال آینده از پایگاه چابهار انجام خواهد شد.

سالاریه گفت: پایگاه چابهار در فاز اول مخصوص ماهواره‌برهای با سوخت جامد برای پرتاب مدار خورشیدآهنگ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *