امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |   Monday, 29 April , 2024    23:16

معجزه شکرگزاری قبل از خواب

Loading

امام هادی علیه السلام می‌فرماید: «شکرگزاری از نعمت، از خود نعمت بهتر است چون نعمت متاع دنیای فانی است اما شکر، نعمت جاودانه آخرت است.» پس سپاسگزاری را مانند دانه‌هایی بدانید که در باغچه زندگی‌تان می‌کارید. امام باقر علیه السلام می‌فرماید: «افزایش نعمت از جانب خدا قطع نمی‌شود مگر آنگاه کـه شکرگزاری از طرف بنده قطع شود.

معجزه شکرگزاری قبل از خواب

یکی از ساده ترین و سریع ترین راه های تبدیلِ روحیه منفی به مثبت، شکرگزاری است. روانشناسان معتقدند که شکرگزاری هورمون شادی آور (سروتونین) تولید می‌کند و باعث ایجاد احساس خوب در آدم می‌شود. پس بیایید برای حال خوب خودمان هم که شده شکرگزار باشیم.

وقتی سپاسگزاری و قدردانی را وارد برنامه شب هنگام قبل از خواب کنید، ابتدا هیچ تغییر سریعی در نگرشتان نسبت به زندگی رخ نمی‌دهد؛ چراکه فواید بلندمدت بر سلامت هیجانی و فیزیکی زمان‌بر هستند، اما اگر پیگیر و جدی باشید، به آن‌ها خواهید رسید.

 

برای سختی‌ها و رنج‌ها هم سپاسگزار باشید

شاید بگویید همیشه گفتن راحت‌تر از عمل کردن است و در هنگام سختی نمی‌شود مثبت اندیشی کرد، اما این راهکار تضمینی است. پس حتی در زمان ناراحتی و وقتی زندگی سر ناسازگاری با شما می‌گذارد هم شاکر باشید. پیشاپیش بگوییم کمی سخت است و احتمالا آخرین چیزی که در آن شرایط به ذهنتان می‌رسد سپاسگزاری است؛ اما سپاسگزاری حین سختی‌ها همان چیزی است که به آن نیاز داریم، چون احساس ناامیدی را از ما دور می‌کند.

«فاطمه رسولی» روانشناس معتقد است، «سپاسگزاری، کلید پیشگیری از آسیب‌های فیزیکی و هیجانی در زمان‌هایی است که با استرس و اضطراب دست‌ و پنجه نرم می‌کنیم. وقتی احساس و ابراز قدردانی می‌کنیم، می‌توانیم حجم ماده خاکستری را در شکنج تحتانی گیجگاهی پایین مغز افزایش دهیم. این افزایش به ما کمک می‌کند تا احساسات خود را به‌طور مؤثرتری تنظیم کنیم. همچنین ایجاد این حس خوب باعث افزایش دوپامین و سروتونین و تغییر هورمون‌های تنظیم‌کننده ترس و اضطراب می‌شود.

قدردانی به ما کمک می‌کند هورمون استرس یعنی کورتیزول را تنظیم کنیم. تحت کنترل نگه‌داشتن سطح کورتیزول به‌نوبه خود عملکرد قلب را در شرایطی که تحت استرس هستیم، بهبود می‌بخشد و توانایی تعادل ذهنی را افزایش می‌دهد.از دیگر تأثیرات معجزه شکرگزاری می‌توان به کاهش افسردگی، افزایش عزت‌نفس، افزایش انرژی، ایجاد سیستم ایمنی قوی در برابر بیماری‌ها، کاهش فشارخون، افزایش کیفیت خواب و کاهش استرس‌های منفی اشاره کرد.»

فارس” خانم نصراللهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *