امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |   Thursday, 25 April , 2024    18:12

 زندگی شگفت‌انگیز است 

Loading

ژانر: درام، خانوادگی، فانتزی

امتیاز: ۸.۶ (۴۲۶۶۷۵ رأی)

آنچه فیلم «زندگی شگفت انگیز است»(It’s a Wonderful Life) را از باقی متمایز می‌کند، پایداری آن در طول این سالهاست، از آن فیلم‌هایی است که هیچ‌وقت قدیمی نشده و با گذر زمان بهتر می‌شوند، مثل «کازابلانکا»(Casablanca) یا «مرد سوم»(Third Man).

بعضی از فیلم‌ها باید فقط یک بار دیده شوند، حتی آنهایی که عالی هستند. وقتی می‌فهمی ته داستان چه می‌شود دیگر مرموز بودن و جذابیت خود را از دست می‌دهند. اما بعضی دیگر را می‌توان به دفعات نامحدودی تماشا کرد.

اینگونه فیلم‌ها مثل موسیقی خوب هر چه بیشتر دیده می‌شوند بهتر می‌شوند. «زندگی شگفت انگیز است»(It’s a Wonderful Life) در این دسته دوم قرار می‌گیرد. این فیلم مثل داستان‌های قدیمی و تأثیرگذار است، چیزی مثل «سرود کریسمس»(Christmas Carol) اما برعکس: در اینجا با قهرمانی سر و کار داریم که در یأس و ناامیدی غوطه‌ور است.

لینک اینجا

چه زندگی شگفت‌انگیزی یا زندگی شگفت‌انگیز است (به انگلیسی: It’s a Wonderful Life) فیلمی به کارگردانی فرانک کاپرا محصول سال ۱۹۴۶ ایالات متحدهٔ آمریکا است.

این فیلم توسط بنیاد فیلم آمریکا (بفا) به‌عنوان تأثیرگذارترین فیلم تاریخ سینما انتخاب شده‌است.

داستان
جرج بیلی (جیمز استیوارت) مرد مهربان و مردم‌دوستی است که پس از ورشکست شدن تصمیم به خودکشی می‌گیرد؛ اما فرشته‌ای به نام کلارنس مأمور می‌شود به روی زمین برود و زندگی او را نجات بدهد….

دربارهٔ فیلم
چه زندگی شگفت‌انگیزی در سال ۱۹۴۶ ساخته شده، اما اکران عمومی آن به دلیل معضلات روحیِ مردم پس از جنگ با اقبال مواجه نشد و تنها سال‌ها بعد در نسخه‌های خانگی توفیق یافت. موضوع این فیلم، به دلیل پرداختن به گرفتاری‌های روح بشری هیچگاه تازگی خود را از دست نداد، آنچنان‌که راجر ایبرت در تحلیلی گفته‌است: «نکتهٔ مهم دربارهٔ چه زندگی شگفت‌انگیزی این است که گذشت زمان را خوب تاب آورده؛ مثل کازابلانکا از آن فیلم‌های جاودانه است که با گذشت زمان، بهتر هم می‌شود». طرح اصلی فیلم حول زندگی جورج بیلی است که به دلیل ناکامی‌های متعدد در زندگی، قصد خودکشی دارد، اما این فرصت را پیدا می‌کند که زندگی‌اش را بدون حضور خودش و اتفاقاتی که در نبودش برای اطرافیانش روی می‌دهد ببیند. برخی معتقدند طرح اولیهٔ فیلم با اقتباس از داستان کوتاهی از فیلیپ ون دورن استرن با نام «بزرگترین هدیه» نوشته شده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *