امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |   Wednesday, 15 May , 2024    07:51

روز جهانی بینایی

Loading

روز جهانی بینایی فرصتی است تا دولت‌ها و موسسات و سایر منابع سرمایه گذار را تشویق کرد در طرح پیشگیری جهانی از نابینایی سرمایه گذاری کنند (هزینه اقتصادی سالانه پیشگیری از نابینایی در جهان حدود ۲۸ بیلیون دلار تخمین زده می‌شود).

تعداد نابینایان جهان

لازم به ذکر است که از ۴۵ میلیون نابینای مطلق و ۱۳۵ میلیون نیمه نابینای فعلی در جهان بیش از نود درصد آن‌ها در کشور‌های در حال توسعه زندگی می‌کنند و در صورت عدم انجام اقدامات پیشگیرانه یکصد میلیون نفر دیگر به دلایل نه چندان مهم دچار نابینایی یا کم بینایی خواهند شد که عمده‌ترین این علل کاتاراکت (آب مروارید) می‌باشد. 

افزایش آگاهی عمومی از نابینایی به عنوان یک مشکل عمده جوامع انسانی

کنترل چهار علت عمده نابینایی

۱. در دسترس قرار دادن خدمات توانبخشی افراد کم بینا از جمله عینک و سایر وسایل مورد نیاز آن‌ها با قیمت مناسب
۲. ارائه آموزش‌های لازم به عرضه کنندگان خدمات مراقبتی چشم برای خدمت رسانی به جوامع فقیر و دور افتاده
۳. ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز برای ارائه خدمات مراقبتی چشمی با کیفیت بالا درهمه کشور‌ها
۴. پیشگیری و درمان اختلالات بینایی، انجام جراحی آب مروارید و توزیع ویتامین آ از جمله اقداماتی است که اجرای آن‌ها آغاز شده است.

روز جهانی بینایی یک روز آگاه سازی و آگاهی بخشی نسبت به اهمیت بینایی به عنوان یک موهبت الهی و چگونگی محافظت از آن می‌باشد.

همه تلاش در این روز از طرفی برای آگاه کردن دست اندرکاران دولتی و متخصصین مرتبط با امر بینایی یعنی اپتومتریست‌ها و چشم پزشکان در خصوص مسئولیتی که در این امر خطیر دارند از یک سو و از سوی دیگر آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه است که از بینایی خود، این نعمت خداوندی محافظت نمایند، به بینایی خود احترام بگذارند و، به بینایی خود عشق بورزند. 

راه‌های مراقبت از بینایی

تیم فعال روز جهانی بینایی، چهار مقوله جلوگیری از آسیب‌های بینایی با تغذیه و شیوه صحیح زندگی، محافظت در برابر تشعشعات و عوامل خطر بینایی، برنامه ریزی برای معاینات دوره‌ای و اولویت بخشی به سلامت بینایی در برنامه کلی سلامت را جهت حفظ سلامت بینایی بیان می‌کنند. 

آسیب‌های بینایی

آسیب‌های بینایی از جمله انواع ماکولوپاتی‌ها گاهی دید مرکزی را دچار اشکال می‌کنند و زمانی میدان بینایی یا به عبارتی بینایی محیطی را در اثر برخی بیماری‌ها از جمله مراحل اولیه بیماری آب سیاه دست خوش تغییر قرار می‌دهند. بنابر این هرگز رضایت فردی شخص از بینایی خود نمی‌تواند ملاک درستی برای اطمینان از سلامت بینایی باشد با توجه به اینکه اغلب بیماری‌ها بتدریج و به آهستگی پیشرفت می‌کنند و فرد متوجه تغییرات نمی‌شود و تنها معاینات دوره‌ای و سنجش تخصصی بینایی می‌تواند تضمینی برای سلامت بینایی باشد.

اپتومتریست‌های ایران به عنوان پیشگامان عرصه سلامت بینایی در تمام سطوح شبکه بهداشت و در همه مراکز دولتی، خصوصی، غربالگری‌های بینایی در مناطق محروم و فعالیت‌های خود جوش مردمی جانانه و با عشق تلاش می‌کنند تا با پیشگیری از نابینایی، بینایی را به مردم شریف ایران هدیه کنند. در زمینه پیشگیری از نابینایی کمیته پیشگیری از نابینایی انجمن علمی اپتومتری ایران مجری طرح‌های غربالگری بسیاری در مناطق محروم، سیل زده و زلزله زده کشور بوده است و در این زمینه به کمک خیرین داوطلب، مجری ارائه خدمات معاینه چشم، تجویز و تهیه عینک بطور رایگان برای محرومین در گروه هدف بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *