امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |   Saturday, 27 April , 2024    08:18

حمله انصارلله به آرامکو عربستان

Loading

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن امروز جمعه از اجرای عملیات درهم شکستن محاصره در واکنش به تشدید حملات متجاوزان و ممانعت آنها از ورود فرآورده های نفتی به یمن خبر داد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن خبر داد که «عملیات شکست محاصره»، در واکنش به افزایش حملات ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی و جلوگیری از ورود فرآورده‌های نفتی به یمن انجام شده است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: «عملیات شکست محاصره»، با ۹ پهپاد صورت گرفته است از جمله سه پهپاد از نوع «صماد-۳ » که در جریان آن، پالایشگاه آرامکو در ریاض هدف قرار گرفت.

وی تصریح کرد: حمله به تاسیسات آرامکو در مناطق جیزان و ابها و سایر مراکز حساس دیگر، با ۶ پهپاد از نوع «صماد-۱»، صورت گرفته است.

این فرمانده یمنی با تأکید بر پاسخ مشروع به محاصره ظالمانه سعودی، خاطر نشان کرد: نیروهای مسلح یمن برای انجام عملیات نظامی در پاسخ به ممانعت از ورود فرآورده‌های نفتی به یمن، در نهایت آمادگی قرار دارند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد: با ملت با ایمان، صبور و جهادگر عهد می‌بندیم که نیروهای مسلح یمن در واکنش مشروع به محاصره ظالمانه علیه ملت یمن درنگ نخواهند کرد.

یحیی سریع بیان کرد: نیروهای مسلح ما در اوج آمادگی جهت انجام نظامی در واکنش به منع ورود فرآورده های نفتی به یمن قرار دارند. نیروهای مسلح آماده عمل به مسئولیت خود در قبال ملت و کشور در این مرحله سرنوشت ساز و مهم تا زمان توقف حملات و رفع محاصره هستند و خداوند را بر آنچه می‌گوییم شاهد می‌گیریم.

این در حالی است که ساعاتی قبل، یک منبع مسئول در وزارت انرژی عربستان سعودی اعلام کرد که پالایشگاه نفت در شهر ریاض، پایتخت این کشور به وسیله یک هواپیمای بدون سرنشین هدایت شونده از راه دور، هدف حمله قرار گرفته است.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) از منبع مذکور نقل کرد که حمله پهپادی به پالایشگاه نفت ریاض نزدیک ساعت ۴:۴۰ بامداد پنج شنبه به وقت محلی (۵:۱۰ به وقت تهران) روی داده و آتش سوزی را در پی داشته با این حال مهار شده است.

این مسئول سعودی که نام وی فاش نشده، در ادامه نیز مدعی شد که حمله پهپادی به پالایشگاه نفت ریاض هیچ گونه کشته و زخمی را به دنبال نداشته و روی فعالیت پالایشگاه و تامین و عرضه نفت و فرآورده های آن نیز تاثیری نگذاشته است.

مسئول مذکور همچنین مدعی شد: عربستان این حمله بزدلانه را به شدت محکوم کرده و تاکید می‌کند که این اقدامات خرابکارانه و تروریستی که ارتکاب آنها علیه تاسیسات حیاتی و اماکن غیر نظامی در مناطق مختلفی از کشور تکرار می‌شود، تنها عربستان را هدف قرار نمی‌دهد بلکه به شکل گسترده تری با هدف بر هم زدن امنیت و ثبات در عرضه و تامین انرژی در جهان و در نتیجه آن نیز تاثیر منفی بر اقتصاد جهانی انجام می‌شوند.

این منبع مسئول در پایان نیز درخواست عربستان از کشورهای جهان و سازمان های آن برای ایستادگی علیه آنچه «حملات خرابکارانه و تروریستی» خواند و مقابله با همه طرف های مجری یا حامی آنها را بار دیگر تکرار کرد.

لازم به ذکر است که چند روز قبل، هزاران یمنی درصنعا و تعدادی از شهرهای دیگر درمحکومیت جنایات سعودی ها، راهپیمایی و تجمع گسترده ای با عنوان «توقیف نفت کش ها، تصمیم آمریکاست و گزینه ما،عملیات طوفان دریمن است» برپا و ضد آمریکا و رژیم صهیونیستی شعار دادند.

این تظاهرات اعتراضی درشرایطی برگزار شد که یمن با بدترین بحران سوخت پس ازآغاز جنگ تاکنون روبرو شده وعربستان با وجودی که کشتی های حامل سوخت مجوز سازمان ملل را دارند آنها را توقیف می‌کند. با ادامه ممنوعیت ورود سوخت به یمن ،صف خودروهایی که برای خرید بنزین در صنعا انتظارمی‌کشند به بیش از چهار کیلومتر رسیده است.
کمبود سوخت در یمن سبب شده نظام بهداشت و درمان درآستانه فروپاشی قرار بگیرد و جان میلیون ها یمنی از جمله زنان و کودکان درمعرض خطر قرار بگیرد.

معترضان یمنی آمریکا را درتوقیف نفت کش ها مقصر می‌دانند و از نظر آنها واشنگتن از شرکای اصلی جنگ عربستان ضد یمن است. آنها براین اعتقادند که تنها راه پایان دادن به محاصره کشورشان، حملات کوبنده به مواضع سعودی‌ها و اماراتی‌ها بویژه تاسیسات نفتی آرامکو درعربستان است.

چندی پیش «ضیف الله الشامی» وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن در گفت‌وگو با سایت المسیره وابسته به جنبش انصارالله یمن اظهار کرد: تظاهرات گسترده مردمی روز دوشنبه حمایت مردم یمن از رهبران خود را نشان داد و نقشه دشمن برای ناراضی نشان دادن مردم از دولت صنعا را ناکام گذاشت.

الشامی گفت: محاصره اعمال شده علیه یمن نتیجه ناتوانی نیروهای متخاصم در کسب هرگونه دستاورد نظامی و میدانی است.

وزیر اطلاع‌رسانی یمن با اشاره به اینکه مردم این کشور از نرسیدن کشتی‌های حامل مشتقات نفتی به بندر حدیده با وجود صدور مجوزهای بین‌المللی برای این کار، در رنج هستند، گفت: یک بشکه بنزین در صورتی که از بندر حدیده وارد صنعا و دیگر شهرهای یمن شود، با قیمت حدودا ۹۹۰۰ ریال به دست مصرف‌کننده می‌رسد؛ اما در حال حاضر قیمت هر بشکه بنزین ۱۵ هزار و ۵۰۰ ریال است زیرا از طریق یک گروه تجاری همدست با نیروهای متخاصم به عدن منتقل می‌شود.

او در ادامه گفت: سازمان ملل اتفاقات جاری در یمن از جمله قتل، محاصره و گرسنگی را نادیده می‌گیرد و در مقابل زمانی که وضعیت جنگ بحرانی می‌شود و نیروهای ما دستاوردهای میدانی کسب کرده و یا حملاتی را در عمق خاک دشمن انجام می‌دهند، دیدارها و سفرهایی را آغاز می‌کند.

الشامی افزود: رهبران صنعا روی سازمان ملل و اقدامات سیاسی آن تکیه نمی‌کنند، ما می‌دانیم که آنها با پول کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و با تصمیمات آمریکا مدیریت می‌شوند.

این مسؤول دولت نجات ملی یمن در ادامه گفت: اگر سازمان ملل و نهادهای آن قادر بودند عدالت را در مورد فردی رعایت کنند، حقوق فلسطینی‌ها را که از ده‌ها سال قبل سلب شده‌اند، به آنها باز می‌گرداندند.

همچنین چندی قبل، شورای عالی امور انسانی و همکاری‌های بین‌المللی یمن در بیانیه‌ای تاکید کرد: آمریکا از نظر نظامی در یمن شکست خورده و به همین دلیل سیاست گرسنگی دادن و محاصره را با استراتژی مجرمانه که ناقض تمامی قوانین انسانی است، در پیش گرفته است.

این شورا تاکید کرد: استمرار و تشدید محاصره یمن و ممانعت از ورود مشتقات نفتی و کمک‌های بشردوستانه به بندر حدیده به منزله یک جنایت جنگی است که ناقض تمامی اصول دینی و اخلاقی و قوانین سازمان ملل است.

شورای یاد شده افزود: استمرار این محاصره تهدید جدی برای جان میلیون‌ها یمنی به ویژه هزاران بیمار یمنی و آنهایی است که با خطر گرسنگی مواجه هستند.

شورای مذکور در ادامه بیانیه خود اعلام کرد: سیاست گرسنگی دادن و محاصره آمریکا علیه یمن چیزی جز فاجعه‌ای انسانی و فقر بیشتر یمنی‌ها را برای آمریکا و هم‌پیمانانش به دنبال نخواهد داشت و تشدید محاصره تنها به منزله انحطاط اخلاقی و سیاسی کشورهای متخاصم است.

این شورا تاکید کرد: محدودیت‌های بدون توجیهی که برای انتقال کالاها، دارو و سوخت به یمن اعمال می‌شوند و ممانعت از ورود آنها به بندر حدیده با وجود دریافت مجوزهایی در این خصوص از سوی سازمان ملل به منزله یک جنایت جنگی تمام عیار است و محاصره اعمال شده بر یمن یکی از دلایل اصلی بدترین فاجعه انسانی جهان است.

همچنین شورای عالی امور انسانی یمن ائتلاف متخاصم را مسؤول کامل وخامت شرایط انسانی یمن دانست که در اثر آن زندگی میلیون‌ها تن به دلیل تشدید محاصره و نبود مشتقات نفتی و پیامدهای فاجعه بار آن به خطر افتاده است.

شورای مذکور در ادامه از تمامی نهادهای فعال در یمن خواست به مسؤولیت‌های خود عمل کرده و در راستای لغو محاصره و نجات جان میلیون‌ها یمنی تلاش کنند.

همچنین این شورا از جامعه جهانی خواست به مسؤولیت‌های قانونی و انسانی خود برای ممانعت از تمامی اقدامات دشمن در حق مردم یمن عمل کنند.

شورای مذکور در ادامه نیز از سازمان ملل خواست به مسؤولیت‌های خود در این خصوص عمل کرده و در راستای بازگشایی بندر حدیده و فرودگاه بین‌المللی صنعا و نیز لغو محاصره یمن تلاش کند.

اخیرا «عزیز راشد»کارشناس نظامی یمنی در گفتگو با الجزیره با اشاره به حملات پهپادی گسترده نیرو‌های مشترک یمنی به عمق خاک عربستان، این حملات را حق ملت یمن و پاسخ مشروع به اقدامات غیر قانونی و خلاف منشور‌های بین المللی ائتلاف سعودی دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *