امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |   Sunday, 28 April , 2024    23:26

امپراتوری باکجه و تاریخچه آن

Loading

این روزها با پخش سریال شاه گئون چوگو یا امپراطور افسانه ها از شبکۀ تماشا، بسیاری ازعلاقمندان به سریال های کره ای درصدد یافتن اطلاعاتی در مورد پادشاه گان چوگو، امپراتوری باکجه، موسس امپراطوری باکجه و… هستند. ماجرای سریال چند نسل بعد از زمان جومونگ و سوسانو اتفاق می‌افتد.


امپراتوری باکجه الان کجاست؟
باکجه یا بکجه یک پادشاهی کره‌ای بود که در جنوب غربی کره(جنوب سئول کنونی) واقع شده بود. باکجه، مانند گوگوریو، ادعا کرد که جانشین بویو شده است، کشوری که در منچوری امروزی در زمان سقوط گوجوسئون تأسیس شد. مَنچوری نام منطقه شمال شرقی کشور جمهوری خلق چین است.

موسس امپراطوری باکجه
موسس امپراتوری باکجه، پادشاه اونجو فرزند دوم سوسانو است. برخی از منابع اونجو را فرزند ووتائه می دانند و برخی دیگر معتقدند او فرزند جومونگ است.

امپراطوری باکجه

باکجه چگونه بنیان گذاری شد؟
سوسانو پس از بازگشت همسر اول جومونگ همراه پسرش یوری در سال ۱۷ قبل از میلاد، برای جلوگیری از درگیری احتمالی میان پسرانش بیریو و اونجو و یوری بر سر جانشینی گوگوریو از مقامش کناره گیری کرد و گوگوریو را همراه با فرزندانش و پدرش یون تابال و عده ای از مردم ترک کرد.

پس از حرکت سوسونو، بیریو در میچاهول و اونجو در ویریه سونگ(هانام) ساکن شد، سرزمین میچوهول غیرقابل سکونت بود، به همین خاطر بیریو و مردمانش به پیش اونجو رفتند و خواستار پادشاه شدن بیریو برای حکومت در آنجا شدند. پس از رد درخواست بیریو به هانام حمله کرد و شکست خورد و پس از آن اقدام به خودکشی کرد. پس از مرگ بیریو، مردمان بیریو به همراه مردمان اونجو برای تبدیل شدن به باکجه ادغام شدند و اونجو با یکپارچه کردن مردم جولبون، سلسله باکجه را تاسیس کرد.

باکجه الان کدام کشور است؟
بکجه در سال ۱۸ قبل از میلاد توسط پادشاه اونجو در ویریه سونگ (هانام کنونی) شکل گرفت. شهرهانام در ایالت گیونگی-دو در کشور کره‌جنوبی واقع شده‌است.

پادشاه اونجو سپس پایتخت را از جنوب به شمال رودخانه هان منتقل کرد و مجددا آن را به جنوب بازگرداند. اعتقاد بر این است که پادشاه گائرو در سال ۱۳۲ پایتخت را به شمال رودخانه در بوک هانسان سونگ منتقل نمود که احتمالا در گویانگ امروزی در شمال غربی سئول واقع می باشد.

باکجه و شیلا

شیلا در سال ۵۷ قبل از میلادی در شبه‌جزیره‌ کره تشکیل شد.شیلا،گوگوریو، باکجه سه امپراتوری کره، قدرت‌های برتر شبه‌جزیره کره بودند که روزی دوست و روزی دشمن هم می‌شدند. در بین سه پادشاهی شیلا نسبت به باکجه و گوگوریو عمر بسیار زیادی کرد و اولین کشوری بود که تشکیل شد و آخرین کشوری بود که سقوط کرد.

باکجه هر وقت با مشکلی برمی‌خورد از شیلا کمک می‌گرفت و روابط بسیار بدی با گوگوریو داشت، دولت شیلا با کمک سلسله تانگ ابتدا باکجه و سپس گوگوریو را شکست داده و شیلای متحد را بنیان‌ نهاد‌، شیلای متحد در زمان شاه مونمو بزرگ نیرو‌های سلسله تانگ را از خاک خود بیرون راند و کنترل کامل کره را به دست گرفت.

پادشاه گان چوگو
گئونچوگو چهارمین پسر بیریو یازدهمین پادشاه بود و پس از مرگ دوازدهمین پادشاه گی به پادشاهی رسید. او در اوج قدرت بکجه سلطنت کرد و روزهای شکوه خود را تجربه کرد، با فتوحات نظامی باعث شد شبه جزیره کره را کنترل کند و متعاقباً قدرت سیاسی باکجه را تقویت کرد که بزرگ‌ترین اوج قدرت باکجه بود. فیلمی از زندگی این پادشاه به نام امپراطور افسانه‌ها ساخته شده است. در این سریال کام وو سونگ نقش شاهزاده بویو گو (بعد در نقش سیزدهمین پادشاه باکجه، پادشاه گان چوگو) را بازی کرده است. پادشاه گان چوگو در سال ۳۷۵ فوت کرد و حکومت به ولیعهد گانگو سو رسید.

پادشاه گان چوگو

باکجه چند سال حکومت کرد؟
اونجو پایه های سلسله ی قدرتمند باکجه را پایه گذاری کرد که توانست به مدت ۶۷۸ سال دوام آورده و ۳۱ پادشاه را به خود ببیند.

باکجه چگونه نابود شد؟
باکجه و شیلا دو متحد قدیمی بودند، در سال ۶۵۸ میلادی برخلاف انتظار نیروهای متحد تانگ و شیلا جنگی بزرگ را علیه باکجه راه انداختند و به باکجه حمله کردند. در این جنگ گوگوریو به کمک باگجه آمد تا نگذارد، تانگی‌ها که اهل چین بودند وارد سرزمینشان نشوند اما شیلا با کشتن پادشاه باکجه اویجا باکجه را تسخیر کردند و کل زمین‌های باکجه را به دو قسمت مساوی تقسیم کردند که نصف متعلق به تانگ و نصف متعلق به شیلا شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *